Oldal kiválasztása

Amikor az emberek a kávéra gondolnak, általában egy olyan italt vizualizálnak, ami képes energia löketet adni a nap folyamán. 

Azonban a kávé hatása ennél sokkal tovább terjed. Világszerte több kutatásban vizsgálták a kávéfogyasztás előnyeit, olyan betegségek esetén, mint például cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek, gyulladásos bélbetegségek és májbetegségek. 

kávé hatása

Kávé jótékony hatásai

Növeli az energiaszintet: A kávé segíthet a fáradtság elűzésében. Ennek nagyon egyszerű oka van, koffeint tartalmaz.

Segít a zsírégetésben: A koffein szinte minden kereskedelmi forgalomban kapható zsírégető szerben megtalálható. Azon kevés anyagok közé tartozik, amelyek bizonyítottan elősegítik a zsírégetést. Számos tanulmány kimutatta, hogy a koffein 3–11%-kal javíthatja az anyagcserét.

Drasztikusan javíthatja a fizikai teljesítményt: A koffein növelheti az adrenalin szintet a vérben. Emiatt nem meglepő, hogy a koffein átlagosan 11–12%-kal javíthatja a fizikai teljesítményt.

Alapvető tápanyagokat tartalmaz: A kávébab tápanyagának nagy része a kávéfőzéssel nem vész el, így egy csésze kávé a következő tápanyagokat tartalmazza: B2, B3, B5 vitamin és magnézium.

Csökkentheti a 2. típusú cukorbetegség kockázatát: 18 tanulmány alapján összesen 457.922 embert vizsgálva azt a következtetést sikerült levonniuk a kutatóknak, hogy napi 1 csésze kávé 7%-kal csökkenti a 2. típusú cukorbetegség kockázatát.

Megóvhat az Alzheimer-kórtól:  Számos tanulmány kimutatta, hogy a kávéfogyasztóknál 65%-kal alacsonyabb az Alzheimer-kór kockázata.

Csökkentheti a Parkinson-kór kialakulását: Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben maga a koffein tűnik előnyösnek a kórral szemben. A tanulmányokból az derült ki, hogy a kávéfogyasztóknál a Parkinson-kór kockázata, 32–60%-os csökkenést mutat. 

Jó hatással lehet a májra: Kutatások kimutatták, hogy a kávéfogyasztás mintegy 40%-kal csökkenti a májrák kockázatát.

Nem okoz szívbetegséget: Gyakran azt állítják, hogy a koffein növeli a vérnyomást. Ez így igaz, viszont csak 3–4 mm / Hg emelkedés figyelhető meg, és ez is eloszlik, ha rendszeresen fogyasztunk kávét.

Azonban kivételek mindig vannak, úgyhogy nem árt odafigyelni, ha magas a vérnyomásunk kávézás után.

Kávé káros hatásai

A jótékony hatások mellett érdemes figyelembe venni, hogy a kávénak is lehetnek negatív hatásai is.

Terhesség alatt nem feltétlen biztonságos: Több példa is igazolja, hogy kapcsolat áll fenn a nagy kávéfogyasztás és a terhesség elvesztése, az alacsony születési súly és a koraszülés között.

Szorongást okozhat: Nagy mennyiségű koffein fogyasztása növelheti a szorongás kockázatát, különösen pánikbetegségben szenvedőknél.

Mentális egészség: Egy tanulmány során a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy serdülőkorban a magas koffein bevitel tartós negatív elváltozásokhoz vezethet az agyban.

Álmatlanság, rossz alvás: A nagy mennyiségű koffein bevitel (főleg a késői órákban) rossz minőségű alváshoz vezethet.

Tudományos kutatások a kávéfogyasztásról

A kávéval kapcsolatban számtalan kutatást végeznek világszerte. Ezek eredményei jelentős és egyben meglepő egészségügyi hatásokat mutatnak.

Lássuk, hogy miről is van szó.

A kávéfogyasztás szempontjából fontos egészségügyi megállapítások a következő betegségekhez köthetők:

  • Rák
  • Hosszú élet
  • Szív-és érrendszeri betegségek
  • A máj egészsége
  • Cukorbetegség
  • Stroke

Lássuk tehát mit mond a tudomány a kávéról és az egészségről:

Kávé és a Rák

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A kávéfogyasztás védelmet nyújthat a posztmenopauzális emlőrák esetén. Napi négy csésze fogyasztása 10% -kal csökkentette a kockázatát.
FORRÁS: Coffee Intake Decreases Risk of Postmenopausal Breast Cancer: A Dose-Response Meta-Analysis on Prospective Cohort Studies’ by Lafranconi, et. al in Nutrients (2018)

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: Egy tanulmány kimutatta, hogy a vastagbélrák kockázata 20% -kal csökkent azoknál a nőknél, akik több mint 3 csésze kávét fogyasztottak naponta, összehasonlítva azokkal, akik kevesebbet ittak.
FORRÁS: Coffee drinking and colorectal cancer and its sub-sites: a pooled analysis of 8 cohort studies in Japan by Kashino, et al.  for the Research Group for the Development and Evaluation of Cancer Prevention Strategies in Japan (2018)

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: Felnőtteknél a kávéfogyasztás megakadályozhatja a májrák újbóli kialakulását.
FORRÁS: ‘Protective effects of coffee consumption following liver transplantation for hepatocellular carcinoma’ by Wiltberger, Lange, et al, in Zeitschrift fur Gastroenterologie (2018)

Kávé és a Hosszú élet

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A Nemzetközi Rákkutató Intézet (IARC) által készített tanulmány több mint 500 000 embert vizsgált. Megállapították, hogy a kávéfogyasztók esetében alacsonyabb a különböző betegségekből eredő halálozási arány.
FORRÁS: ‘Coffee Drinking and Mortality in 10 European Countries: A Multinational Cohort Study’ by Gunter et al in Annals of Internal Medicine (2017) [Funded by IARC]

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: Egy több mint 500 000 embert érintő és egy évtizedig tartó tanulmány szerint a kávéfogyasztás fordítottan arányos a halálozással. Tehát. ez alapján, azok akik kávét fogyasztanak tovább élnek.
FORRÁS: ‘Association of Coffee Drinking with Mortality by Genetic Variation in Caffeine Metabolism’ by Loftfield, Cornelis, Caporaso, Yu, Sinha and Freedman, in JAMA Intern Med (2018)

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: Egy nagy, 400 000 embert vizsgáló tanulmányban kimutatták, hogy a kávéfogyasztás csökkenti a betegségből eredő halálesetek arányát.
FORRÁS: ‘Association of Coffee Drinking with Total and Cause-Specific Mortality’ by Freedman, Park, Abnet, Hollenbeck and Sinha in The New England Journal of Medicine (2012)

Kávé és a Cukorbetegség

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A tanulmányok azt mutatják, hogy a kávéfogyasztóknál alacsonyabb a 2. típusú cukorbetegség kockázata. Ez a fajt az, ami a cukorbetegség 90-95% -át teszi ki a világon. Azt is kimutatták, hogy azoknál az embereknél, akik naponta négy vagy több csésze kávét isznak, 50% -kal alacsonyabb a 2. típusú cukorbetegség kockázata.
FORRÁS: ‘Coffee components inhibit amyloid formation of human islet amyloid polypeptide in vitro: possible link between coffee consumption and diabetes/ by Cheng et al, in the Journal of Agricultural and Food Chemistry (2011)

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A Cafestol, a kávéban található vegyület hozzájárulhat a 2. típusú cukorbetegség megakadályozásához. Úgy találták, hogy ez a vegyület növeli az inzulin szekréciót, csökkenti az éhgyomri glükózszintet és javítja az inzulinérzékenységet.
FORRÁS: ‘Cafestol, a bioactive substance in coffee, has anti-diabetic properties in KKAy mice’ by Mellbye et al, in the Journal of Natural Products (2017)

Kávé és a Stroke

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A több év alatt több mint 83 000 nőt vizsgáló felmérés eredményei azt mutatták, hogy a kávéfogyasztás mérsékelten csökkentheti a nők körében a stroke kockázatát.
FORRÁS: ‘Coffee consumption and risk of stroke in women’ by Lopez-Garcia et al, in Circulation: Journal of the American Heart Association (2009)

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: A Nemzetközi Rákkutató Intézet tanulmánya több mint 500 000 embert vizsgált, és megállapította, hogy a kávéfogyasztás csökkenti az agyvérzésből eredő halálozási kockázatot.
FORRÁS: ‘Coffee Drinking and Mortality in 10 European Countries: A Multinational Cohort Study’ by Gunter et al in Annals of Internal Medicine (2017) [Funded by IARC]

TUDOMÁNYOS MEGÁLLAPÍTÁS: Japánban elvégzett nagyszabású tanulmány kimutatta, hogy a zöld tea és a kávé magasabb fogyasztása csökkenti. a CVD és a stroke kockázatát.
FORRÁS: The impact of green tea and coffee consumption on the reduced risk of stroke incidence in Japanese population’ by Kobubo et al, in Stroke (2013)

Koffein

A potenciális előnyök közül sok a koffeinnel, a kávébabban található természetes stimulánssal kapcsolatos.

Egy csésze kávéban a koffein mennyisége változhat, a tényezőktől függően: a bab típusától kezdve a főzésig.

A koffein eltérően hat az egyes emberekre. Hatása függ a genetikától, a testtömegtől, a nemtől, az anyagcserétől valamint a kávéfogyasztási szokásoktól.

Illetve a kávét szorosan összekapcsolják a koffeinnel. Azonban ma a fogyasztók számos koffeintartalmú és koffeinmentes opció közül választhatnak. A kutatások és jótékony hatások nagy többsége a koffeintartalmú kávéhoz köthető.